fredag 3 maj 2013

Lite av varje.......

Just nu går det runt, runt, runt varje vecka i växthuset. Samma varje vecka. Plockning och sen en genomgång av plantorna, toppning och bortagning av gamla blad, kontroll efter skadedjur mm.
Mjöldaggen dök upp denna vecka men ännu har jag förskonats från skadedjur som spinn och vita flygare. Kommer nog snart som ett brev på posten.
Beställde föresten nya plantor i början av veckan. Vecka 24 byter jag kultur. Då kommer nya fräscha plantor. men ännu är det 6 veckor kvar med dessa.
Då brukar jag göra så att de två sista veckorna innan de kastas ut gör jag inget plantarbete utan bara plockar. Det blir lite ledigare då och lite vilotid eftersom det brukar gå med ett huj då de nya kommer. Det växer på ett sätt så det känns som om allt sker på en gång. Det går ca en vecka fortare då än på våren innan man kan skörda.

Tomater och paprikor byts inte ut då utan är kvar till hösten. De stora tomaterna har förästen just börjat mogna och paprikorna visar nu alla viken färg de tänker vara.



Blommorna växer också så det knakar och man börjar verkligen längta efter lite vårvärme.


 
Hemma har jag just fått gräsmattan räfsad och thujorna fick komma fram ur vårklädseln. Även en och annan kaktus blommar.                                                                                                                             

Selma var med och plockade idag och ville tillsist sitta på med kärran, tror visst hon har valt sovkupé!


Trevlig helg!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar