måndag 18 mars 2013

Första gurkan....

Idag var dagen D här. Plockade idag årets första gurka. Oj vad god den var..började även på andra, mums, färskt, varmt och grönt kan det beskrivas som. Detta är nog en rolig dag när vi får börja äta gurkor och troligen på fredag eller kanske redan på onsdag kommer jag att plocka och skicka iväg första leveransen för i år. Nu känns det att man är igång på riktigt.

Så här ser det ut nu. Topparna har nu vuxit förbi mitt tråden där jag knöt fast dem och de har nu vinkat ut till ena sido tråden. När de ha kommit ungefär 40cm ner toppar jag dem där och så börjar sidoskotten att växa tills alltsammans är en grön boll. Åt andra hållet kommer ett sidoskott att tas ut till sidotråden och samma procedur med det.
Här syns sidoskottet som ska ut till tråden.

Nu när alla plantor är fastbundna började jag ta bort 3-4 blad nerifrån. Detta för att de hämmar växten nere i mörkret och det behöver bli luftigt runt rothalsen så att man förhindrar mögel som gärna gror där. Dessutom är dessa blad förbrukade och ganska så fula. Så här ser det ut före och efter.

Visst blir det snyggt...Selma ser lite trött ut.
Här om kvällen fick jag larm från flispannan och det var askskruven som satt fast. Vad tror ni jag hittade där?

ooops!!!
 
Förra veckan vattnade jag ut Prestop som är ett biologiskt bekämpningsmedel i form av en svamp som vattnas ut för att motverka uppkomsten av svartprickröta som jag brukar få bekymmer med.

Kom ihåg tujorna nu när solen skiner så härligt om dagarna och värmer så gott både ute och inne och gör gott åt både själ och sinne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar